Zo krijg je een fijne relatie met je huishoudelijke hulp

Zamarra Kok, huishouddeskundige

Ruim twintig jaar geleden deed ik de schoonmaak voor een dame in Kampen. Oh, wat voelde ik me daar ongelukkig. Ze legde vaak nét te weinig geld voor me neer, terwijl de takenlijstjes steeds langer werden. Als ze koffie op de vloer morste, liet ze dat liggen tot ik weer kwam. Maar het ergste vond ik dat ik nooit waardering kreeg voor mijn werk. Dat was geen fijne relatie.

 

Je hoeft je niet te schamen

Niet iedereen weet hoe je een fijne (werk)relatie kunt opbouwen met je huishoudelijke hulp, blijkt uit een onderzoek van sociologe Sjoukje Botman. Zij promoveerde in 2011 op de relatie tussen werksters en de mensen die hun huis laten schoonmaken. Sjoukje ontdekte dat veel mensen zich schamen voor het feit dat ze een ander letterlijk het vuile werk laten doen. Die schaamte zorgt ervoor dat ze het werkgeverschap vermijden. Ze maken geen heldere afspraken over wat er schoongemaakt moet worden en hoe. Ook laten ze het niet blijken als ze ontevreden zijn, of juist als ze wél tevreden zijn. De onduidelijkheden over verwachtingen, wensen en verantwoordelijkheden zorgt voor ergernissen op de werkvloer. De mensen die hun hulp serieus nemen, heldere afspraken maken en haar goed betalen, voelen zich volgens Sjoukje het minst ongemakkelijk.

 

De eerste keer

Je kunt je betrokkenheid tonen door bij de eerste ontmoeting de tijd te nemen om je nieuwe hulp persoonlijk te leren kennen. Samen een kop koffie drinken doet wonderen, dat geeft je de tijd om interesse in haar te tonen. Neem ook de tijd om haar goed in te werken. Laat niet alleen zien waar alles staat, maar wijs haar ook op de specifieke rariteiten van je huis (dat slot gaat moeilijk open, die kast is wankel). Schrijf alles van belang voor haar op. Het is onmogelijk om alles de eerste keer te onthouden.

 

De geur van natte hond

Nog een praktisch handvat: een goede overdracht is essentieel. Ben je niet thuis, laat dan een persoonlijk briefje achter. Laat het weten als je blij bent, en wees duidelijk over zaken die je liever anders ziet. Ook niet onbelangrijk; zorg dat ze haar werk goed kan doen, door schoonmaakmiddelen tijdig aan te vullen. Zorg voor goede spullen; stofzuigen met een twintig jaar oude stofzuiger die naar natte hond stinkt, draagt niet bij aan een fijne relatie. Maar het belangrijkst is toch wel, dat je waardering toont voor haar werk. Bedank haar voor het goede werk dat ze vorige keer gedaan heeft, geef haar iets leuks voor Kerst en haar verjaardag. Tot slot wil ik je deze tip meegeven: neem je hulp serieus. Geef haar de ruimte om zelf haar werk in te vullen en laat haar meedenken over je huishouden. Dan staat er niets in de weg om een fijne relatie te krijgen met je hulp.

 

Bron: Gewoon Schoonmaken, de troebele arbeidsrelaties in betaald huishoudelijk werk. Universiteit van Amsterdam 2011
Foto: Eunice Lieveld