Mantelzorger, luisterend oor, de ‘break van de week’: Rosalie Bloupot is voor haar klanten veel meer dan een huishoudelijke hulp. De mensen die ze helpt zijn vaak flink op leeftijd en kijken uit naar haar bezoekjes. Ook tijdens de coronacrisis gaan Rosalie en haar team gewoon door met werken. “Met een jarige mevrouw van 94 jaar heb ik gezellig een gebakje gegeten in haar tuin. Op afstand natuurlijk.”

Rosalie Bloupot is ruim acht jaar huishoudelijke hulp en heeft sinds vijf jaar een eigen bedrijf in huishoudelijke zorg. Haar bedrijf loopt zo goed, dat ze zes mensen in dienst heeft. “We werken vooral voor oudere mensen, want dat vinden we de leukste doelgroep”, zegt ze. “Voor deze mensen zijn we een vaste waarde in hun leven. Natuurlijk zorgen we dat hun huis keurig op orde blijft, maar we zijn ook mantelzorger en een luisterend oor. Zo kom ik elke week bij een meneer die ik ontmoette toen zijn vrouw nog leefde. Hij vindt het heel fijn dat ik haar nog gekend heb. Steeds meer mensen vergeten haar sterfdatum, maar ik breng hem elk jaar een bosje bloemen. Dat waardeert hij enorm.”

Alles is bespreekbaar

Sinds de coronacrisis een feit is, is het werk van Rosalie veranderd. Veel klanten hebben hun hulp opgezegd, omdat ze niemand in huis durven te laten. Een kleinere groep klanten wil of kan niet zonder hulp en voor deze mensen blijven Rosalie en haar team graag aan de slag. “We komen nog maar bij één klant per dag en we houden bij het schoonmaken zoveel mogelijk anderhalve meter afstand”, zegt ze. “Dat is in de meeste huizen prima te doen. Op verzoek doen we ook graag meer. De dochter van één van mijn klanten vroeg of ik het haar van haar moeder wilde wassen en föhnen, omdat ze nu niet naar de kapper kan. Dat vond ik prima en mijn klant was er blij mee. We doen alles in overleg met de klant en alles is bespreekbaar. Ik doe bijvoorbeeld ook boodschappen voor een aantal mensen. Zo hoeven ze zelf de deur niet uit en ze weten dat ze mij kunnen vertrouwen.”

Gebakje eten in de tuin

Voor veel van Rosalies oudere klanten is dit een eenzame tijd. Ze kunnen eigenlijk niet zonder een knuffel en missen hun kinderen en kleinkinderen erg. “Persoonlijk contact houdt hen op de been en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te bieden”, zegt Rosalie. “Een mevrouw waar ik al jaren kom werd laatst 94. Haar familieleden zetten bloemen voor de deur en renden daarna weer de oprit af. Ze stond heel beteuterd te kijken achter het raam, ik vond het zo sneu. Corona of geen corona, dit zou zomaar haar laatste verjaardag kunnen zijn. Ik heb haar bloemen mooi in een vaas gezet en we zijn samen koffie gaan drinken in haar tuin. Gebakje erbij: heerlijk. Afstand houden ging prima in de tuin en ik heb echt even de tijd genomen om samen haar verjaardag te vieren. Die extra aandacht is heel belangrijk, anders vereenzamen deze mensen compleet.”

15 mei – Dag van de huishoudelijke hulp!

Dit jaar hebben we voor de dag van de huishoudelijke hulp het verhaal van Rosalie gekozen. Een inkijkje in de fijne band die zij heeft met haar klant.

We zullen Rosalie en haar klant een bos bloemen sturen om ze allebei te bedanken. Nee, liever nog om ze te feliciteren met de fijne band die ze samen hebben! En met de aandacht en deze bloemen willen we natuurlijk alle hulpen eens extra in het zonnetje zetten op 15 mei: de dag van de huishoudelijke hulp!

Bedankt lieve hulpen!