Featured

Het ruikt altijd lekker!

Net als elk jaar zetten we op 15 mei de huishoudelijke hulp in het zonnetje. En dit jaar doen we dat middels het verhaal van huishoudelijke hulp:

Sherwin

Het beroep van huishoudelijke hulp is een heel bijzondere. Je treedt in de persoonlijke leefomgeving van de klant en leert elkaar heel goed kennen en deelt soms lief en leed. Vertrouwen speelt dan ook een belangrijke rol bij het werk. Vertrouwen geven en vertrouwen krijgen.

Dit keer vertellen Sherwin en Ronald over de prettige band die ze met elkaar hebben:

Sherwin werkt al heel veel jaren als huishoudelijke hulp en sinds 3 jaar werkt hij ook bij Ronald en zijn partner. Hij vindt het er heel fijn. Ronald en zijn partner werken allebei en zijn heel blij met Sherwin als huishoudelijke hulp. Als Sherwin is geweest blinkt het huis en ruikt alles weer heerlijk fris!

Bij binnenkomst is het de blinkende gootsteen die gelijk in het oog springt en duidelijk maakt dat Sherwin er weer een feestje van gemaakt heeft. En het ruikt dan ook weer zalig. We willen hem niet missen!

Soms moeten we hem naar huis sturen

Sherwin haalt er veel voldoening uit om het zijn klanten naar de zin te maken en langer doorwerken is eerder regel dan uitzondering zo vertelt Ronald.

In het gesprek dat we hadden met Sherwin en Ronald werd duidelijk dat naast een schoon huis ook vertrouwen naar elkaar en wederzijds respect belangrijke ingrediënten zijn voor een fijne band. Vind je het leuk om het gesprek te zien en te horen? Kijk dan hier!

Dit jaar hebben we Sherwin extra in het zonnetje gezet maar uiteraard aan alle huishoudelijke hulpen: Bedankt!!

‘Ik wilde veel liever echt iets voor mensen betekenen’

 ,,Zo jong als ik was wilde ik geld verdienen en op mezelf gaan wonen. Ik vond een baantje in de bejaardenzorg wat ik superleuk vond, maar ik moest er weer weg. Een vaste baan zat er niet in al vonden ze het daar ook heel jammer. Toen zeiden mijn broers ‘waarom ga je niet leren voor coupeuse, je maakt altijd zo graag kleding?’ Ze hadden gelijk, dus ging ik verder leren en vond een baan bij Duthler in Arnhem.

Later werd dat Wageningen en vervolgens Veenendaal. Ik deed de verkoop van dames-, heren- en kinderkleding, kassawerk, het uitpakken en presenteren in de winkel, en ik ging naar verkoopdagen voor ouderen en shows op scholen. 

Aan het verstellen van kleding had ik de schurft, dus dat deed ik niet. Na Duthler heb ik nog een tijdje bij Terstal gewerkt. In totaal zat ik 25 jaar in de mode. Het was  eigenlijk heel praktisch naast ons gezin met opgroeiende kinderen. Ik had geen avond- en nachtdiensten zoals je wel hebt in de zorg.” 

En toen ging het roer om!

Thea besloot in 2010 te stoppen en de overstap te maken. ,,Er was een crisis in de detailhandel en ik vond het werk ook niet meer zo leuk. Eigenlijk wilde ik veel liever echt iets voor mensen kunnen betekenen. De zorg begon weer te kriebelen. Toen ben ik gaan uitzoeken welke vorm het beste bij me paste: wilde ik werken met jeugd, ouderen, zieken of psychiatrisch patiënten? De zorg is een heel breed terrein. Ik kwam uit op de ouderenzorg.

Ik belde gewoon een organisatie op, mocht meteen op gesprek komen en de volgende dag had ik een contract voor 10 uur. Het begon met gezinsondersteuning. Ik had meteen een leuke klik met mijn eerste familie. Vervolgens werd ik gebeld over huishoudelijke hulp, dat vond ik toen wel okay voor een tijdje. Omdat ook thuiszorg te kunnen bieden, ben ik ondertussen een medicatietraining gaan doen. Op mijn 50e haalde ik mijn diploma Verzorgende Individuele Gezinszorg. Via gezinsondersteuning en de huishoudelijke hulp ben ik uiteindelijk in de thuiszorg terechtgekomen.”

Het wachten op klanten vond ik helemaal niks

Een nekhernia gooide even roet in het eten, maar Thea krabbelde snel weer op en begeleidt nu mensen met dementie in Ede. ,,Ik ben heel blij dat ik na de vervelende periode van de nekhernia de kans kreeg om te mogen re-integreren bij woonzorgcentrum Het Schild in Wolfheze. Vervolgens werd ik benaderd door het detacheringsbureau Nexus en kreeg een contract aangeboden. Terwijl ik dacht dat detacheren niets voor mij zou zijn, omdat ik dan steeds op een nieuwe plek moet wennen. Inmiddels is mijn motto: detacheren kun je leren. Ik heb nu een contract voor 24 uur bij een instelling waar ik mensen met dementie verzorg en begeleid.

Dit werk past echt bij me. De kinderen zijn volwassen en bijna allemaal de deur uit. Soms mis ik de mode nog wel, maar ik help regelmatig een vriendin die een kledingwinkeltje is begonnen en kan dan weer even helemaal mijn heart ophalen. Ik geef haar tips en help bij de inkoop en inrichting. Maar ik zou niet meer terug willen. Het wachten op klanten vond ik helemaal niks. Ik wil bezig zijn.”

Thea doet naast haar baan van 24 uur in de zorg nog verschillende vormen van vrijwilligerswerk. Want ,,stilzitten kan ik niet’’.

De dag van de huishoudelijke hulp:

Net als Thea maken veel mensen de overstap naar de zorg en hulp in huis. Het écht kunnen helpen van mensen in de buurt is daarbij een belangrijke motivatie. Als dag van de huishoudelijke hulp willen we al deze kanjers in Nederland zo af en toe in het zonnentje zetten. Dames en heren van de thuiszorg en huishoudelijke hulp, weer hééél hartelijk dank voor jullie inzet en fijne hulp!

En dan nu even écht aandacht!

Deze speciale dag van de huishoudelijke hulp is er natuurlijk om iets te vieren. Maar óók om ergens aandacht voor te vragen. In de afgelopen jaren hebben we vooral aandacht gegeven aan de fijne band die klanten en hulpen met elkaar hebben. Dit jaar deelt Jan Visser als bestuurder van HomeWorks zijn gedachten over over de arbeidsvoorwaarden van huishoudelijke hulpen. Hij startte in 1994 met de “witte werkster” en is initiatiefnemer van deze “dag van de huishoudelijke hulp”.

Jan Visser:
Het is een grote eer om dit jaar iets te mogen schrijven voor de huishoudelijke hulpen die fantastisch werk leveren en blijkens de vele reacties op de facebookpagina van “de dag van de huishoudelijke hulp” erg betrokken zijn met elkaar! Ik hoop dat deze bijdrage een beetje kan helpen bij het verbeteren van de positie van huishoudelijke hulpen. Daar is het nu echt tijd voor! Want zoals Jan Kramer, oud vakbondsbestuurder, zo mooi aangeeft: “Of ze nu onder een cao vallen of als zelfstandige ZZP’er maakt niet uit. Respect en waardering voor deze eerstelijns medewerkers! Goede voorwaarden die recht doen aan deze zeer belangrijke groep!”

En dan heeft hij het hier nog geeneens over de hulpen die zwart werken of op basis van de “grijze” regeling “dienstverlening aan huis” waar het allemaal nóg minder goed voor geregeld is. Met name voor deze laatste groep is nu extra aandacht nodig!

De organisatie waar ik al 27 jaar bestuurder van ben startte in 1994 met wit werkende hulpen. Het idee was dat het mogelijk zou moeten zijn om de service huishoudelijke hulp goed voor hulpen én klanten te kunnen organiseren. Dit initiatief werd al vrij snel ondersteund door de gemeente Amsterdam en vervolgens in 1997 onder bezielende leiding van de heer Ad Melkert, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, overgenomen en vertaald naar de Regeling Schoonmaakdiensten voor Particulieren (RSP). Al snel kreeg deze regeling de naam “de witte werksters regeling”. Als tegenhanger van zwart werken moest deze regeling een structurele verandering in de markt van dienstverlening aan huis gaan bewerkstelligen.

Een nieuwe politieke wind en uitvoeringsproblemen zorgden er onder andere voor dat het toenmalige Kabinet deze “structurele” regeling toch liever wilde beëindigen en dat uiteindelijk in 2007 ook daadwerkelijk deed.

Omdat de Tweede Kamer toch kritisch bleef moesten er steeds weer nieuwe “argumenten” uit de hoge hoed getoverd worden om de regeling uiteindelijk te kunnen stoppen. Ook stelde De Tweede Kamer als voorwaarde dat het Kabinet dan wél met een volwaardig alternatief moest komen. Het lukte het Kabinet om een oude belastingregeling opgepoetst en wel als alternatief aan De Tweede Kamer te presenteren en doorgevoerd te krijgen.

Maar in feite was deze nieuwe regeling geen alternatief maar meer een aanpassing van de definitie van “wit” werken. Grijs werken was het nieuwe wit geworden. Zo verloren hulpen onder andere loongarantie en was er nagenoeg geen financiële ruimte meer om de dienst voor hulpen en klanten goed te kunnen organiseren zoals oorspronkelijk bedoeld was. Een groep van gemotiveerde en betrokken ondernemers en hulpen werd zonder pardon in de kou gezet nadat ze jarenlang mee hadden gewerkt aan de totstandkoming van een structurele verandering in deze markt van huishoudelijke hulp.

Samen met Judith Sargentini, destijds gemeente raadslid van GroenLinks in Amsterdam, hebben we in 2006 het nog bij de Gemeente geprobeerd te regelen middels een raadsnotitie witte werksters maar de Gemeente verwees terug naar de landelijke politiek.

Nieuwe stip aan de horizon

Er zijn, met weer een nieuwe politieke wind, zeker mogelijkheden om huishoudelijke hulpen met goede voorwaarden te laten werken en het wit werken aantrekkelijker te maken dan zwart werken. En dan niet alleen voor hulpen maar ook voor de klanten die samen met de afwezige overheid de zwarte markt deels in stand houden.

Een argument van het Kabinet, om de garanties voor hulpen af te pakken was destijds dat het op basis van Europese regelgeving niet mogelijk zou zijn om structureel geld te geven voor dit doel. Dit is om een paar redenen een onjuist argument en mogelijk ook een aanknopingspunt voor huidige Kamerleden om correcte arbeidsvoorwaarden voor hulpen weer op de agenda te krijgen daar waar die thuishoort.

Wat binnen Europa namelijk niet mag, maar overigens bij sommige bedrijven wel gebeurt, is dat overheden bedrijven ondersteunen die daarmee een betere concurrentie positie krijgen ten opzichte van soortgelijke bedrijven binnen de EU. Ten aanzien van de huishoudelijke hulp gaat het echter om ondersteuning binnen de landsgrenzen voor activiteiten die enkel binnen Nederland plaatsvinden op basis van Nederlands belastinggeld! Geen Belg, Spanjaard of Duitser zal er last van krijgen dat wij ons belastinggeld op een bepaalde manier inzetten voor de eigen bevolking. Daarnaast zou deze regeling dan tevens gelden voor alle Europeanen die hier komen werken of een bedrijf willen oprichten.

Overheden grijpen, voor zover ik weet, altijd al in op het loon. Dat is één van hun bestaansmogelijkheden. Elke maand dragen velen loonbelasting af aan de overheid. Het is slechts een keuze om bij dat ingrijpen wel te willen incasseren maar niet te willen investeren in een verbetering van de arbeidsvoorwaarden. En dan met name voor die beroepen die voorwaarden kennen die eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.

Hier als laatste, en wellicht belangrijkste tegenargument, geldt dat vele overheden binnen en buiten Europa al tientallen jaren met dergelijke ondersteuningsregelingen werken. Zo kennen onze Zuiderburen “de dienstencheque” waardoor hulpen gewoon in dienst zijn en zekerheid hebben. De klant betaalt een bijdrage (7 euro) van de kosten en de overheid legt de rest bij zodat de dienst goed georganiseerd kan worden en hulpen een volwaardig loon hebben met alles erop en eraan.

Het kon en kan dus wel!

In Nederland is door het uitblijven van een werkbare regeling een nieuwe markt ontstaan voor deze hulpen. Hierbij hebben de advertentieprikborden voor vraag en aanbod in de lokale kruidenier plaats moeten maken voor commerciële platformen. Hierdoor lijkt het nu beter geregeld maar dat is veelal enkel voor de consument, het platform zelf en ten nadele van de huishoudelijke hulp die géén vangnet heeft en in een sterrencultuur is beland.

Sociale hygiëne, normale verhoudingen en continuïteit zijn zomaar zaken die voor vele werknemers de gewoonste zaak van de wereld zijn. Maar voor huishoudelijke hulpen is dit minder goed of helemaal niet georganiseerd. De recente ontwikkelingen liggen vooral op het gebied van de exploitatie van huishoudelijke hulp als businessmodel. Bij veel platforms, die de laatste jaren zijn ontstaan, ligt de focus niet op het welzijn van de hulp maar op een klinkend verdienmodel rondom de matching van hulpen en huishoudens. Oók handig maar wel eenzijdig.

De recente coronacrisis leverde het ultieme bewijs dat het niet goed geregeld is voor huishoudelijke hulpen. Middels een onderzoekje op de facebookpagina van de dag van de huishoudelijke hulp bleek dat het merendeel van de hulpen tijdens deze crisis minder of geen werk had en daardoor ook minder of geen loon kreeg. Ook konden huishoudelijke hulpen, ook als ze wel gewoon belasting betaalden, vaak geen beroep doen op enige vorm van ondersteuning.

De geringe organisatiegraad van deze groep hulpen en de geringe interesse bij politiek en instituten maakt dat we nog niet veel verder zijn gekomen.

En daarom is het nú tijd voor échte aandacht!

Dit jaar vragen we daarom nu met elkaar eens écht aandacht voor de huishoudelijke hulp en haar positie op de arbeidsmarkt. Dat doen we door politici en bonden te wijzen op hun mogelijkheden en verantwoordelijkheden en de discussie te blijven aanzwengelen. Zij zijn aan zet!

Jij kan hierbij helpen door deze post te delen op sociale media en/of deze link te sturen naar jouw vertegenwoordiger in de landelijke en lokale politiek!

Het is gewoon mogelijk, we denken graag mee en het is niet meer dan een kwestie van fatsoen!

Ik zeg doen!

@PartijvandeArbeid 
@VVD
@kiesCDA
@D66
@partijvoordevrijheid
@SocialistischePartij 
@groenlinks
@forumvoordemocratie 
@PartijvoordeDieren 
@ChristenUnie
@VoltNederland 
@juisteantwoord
@SGPnieuws
@DenkNL
@BoerBurgerBeweging
@www.bij1.org 
@minSZW


“Juist in deze tijd is persoonlijke aandacht onmisbaar”

Mantelzorger, luisterend oor, de ‘break van de week’: Rosalie Bloupot is voor haar klanten veel meer dan een huishoudelijke hulp. De mensen die ze helpt zijn vaak flink op leeftijd en kijken uit naar haar bezoekjes. Ook tijdens de coronacrisis gaan Rosalie en haar team gewoon door met werken. “Met een jarige mevrouw van 94 jaar heb ik gezellig een gebakje gegeten in haar tuin. Op afstand natuurlijk.”

Rosalie Bloupot is ruim acht jaar huishoudelijke hulp en heeft sinds vijf jaar een eigen bedrijf in huishoudelijke zorg. Haar bedrijf loopt zo goed, dat ze zes mensen in dienst heeft. “We werken vooral voor oudere mensen, want dat vinden we de leukste doelgroep”, zegt ze. “Voor deze mensen zijn we een vaste waarde in hun leven. Natuurlijk zorgen we dat hun huis keurig op orde blijft, maar we zijn ook mantelzorger en een luisterend oor. Zo kom ik elke week bij een meneer die ik ontmoette toen zijn vrouw nog leefde. Hij vindt het heel fijn dat ik haar nog gekend heb. Steeds meer mensen vergeten haar sterfdatum, maar ik breng hem elk jaar een bosje bloemen. Dat waardeert hij enorm.”

Alles is bespreekbaar

Sinds de coronacrisis een feit is, is het werk van Rosalie veranderd. Veel klanten hebben hun hulp opgezegd, omdat ze niemand in huis durven te laten. Een kleinere groep klanten wil of kan niet zonder hulp en voor deze mensen blijven Rosalie en haar team graag aan de slag. “We komen nog maar bij één klant per dag en we houden bij het schoonmaken zoveel mogelijk anderhalve meter afstand”, zegt ze. “Dat is in de meeste huizen prima te doen. Op verzoek doen we ook graag meer. De dochter van één van mijn klanten vroeg of ik het haar van haar moeder wilde wassen en föhnen, omdat ze nu niet naar de kapper kan. Dat vond ik prima en mijn klant was er blij mee. We doen alles in overleg met de klant en alles is bespreekbaar. Ik doe bijvoorbeeld ook boodschappen voor een aantal mensen. Zo hoeven ze zelf de deur niet uit en ze weten dat ze mij kunnen vertrouwen.”

Gebakje eten in de tuin

Voor veel van Rosalies oudere klanten is dit een eenzame tijd. Ze kunnen eigenlijk niet zonder een knuffel en missen hun kinderen en kleinkinderen erg. “Persoonlijk contact houdt hen op de been en dat probeer ik dan ook zoveel mogelijk te bieden”, zegt Rosalie. “Een mevrouw waar ik al jaren kom werd laatst 94. Haar familieleden zetten bloemen voor de deur en renden daarna weer de oprit af. Ze stond heel beteuterd te kijken achter het raam, ik vond het zo sneu. Corona of geen corona, dit zou zomaar haar laatste verjaardag kunnen zijn. Ik heb haar bloemen mooi in een vaas gezet en we zijn samen koffie gaan drinken in haar tuin. Gebakje erbij: heerlijk. Afstand houden ging prima in de tuin en ik heb echt even de tijd genomen om samen haar verjaardag te vieren. Die extra aandacht is heel belangrijk, anders vereenzamen deze mensen compleet.”

15 mei – Dag van de huishoudelijke hulp!

Dit jaar hebben we voor de dag van de huishoudelijke hulp het verhaal van Rosalie gekozen. Een inkijkje in de fijne band die zij heeft met haar klant.

We zullen Rosalie en haar klant een bos bloemen sturen om ze allebei te bedanken. Nee, liever nog om ze te feliciteren met de fijne band die ze samen hebben! En met de aandacht en deze bloemen willen we natuurlijk alle hulpen eens extra in het zonnetje zetten op 15 mei: de dag van de huishoudelijke hulp!

Bedankt lieve hulpen!

De stille achtergrond

Ze is altijd de stille achtergrond, maar wel één waar je op rekent.”

Zo nu en dan ontvangen wij van de-dag-van-de-huishoudelijke-hulp leuke verzoekjes, van organisaties of cliënten van huishoudelijke hulpen die een hulp in het zonnetje willen zetten. Zo ook van Stella Verhagen (rechts op de foto). Zij en man Jan hebben al meer dan twintig jaar dezelfde huishoudelijke hulp. Haar naam is Christina, die geen idee heeft dat dit artikel vandaag geplaatst is. Verrassing Christina :-)!

Christina is echt onderdeel van ons huishouden geworden

“Al meer dan twintig jaar komt Christina elke vrijdag bij ons schoonmaken. Toen ze bij ons begon, voelde ik me een beetje opgelaten, alsof ik dan ook maar wat moest doen aan het huishouden. Inmiddels weet ik dat zij het geen enkel probleem vindt als ik lekker de krant zit te lezen terwijl zij aan het werk is.” De kinderen zijn inmiddels het huis uit, Jan is gepensioneerd, maar desondanks vertelt ze dat het heel fijn is om Christina’s hulp te hebben. “Ik kan altijd op haar rekenen, ze is ontzettend betrouwbaar en als je haar een keer vraagt iets extra’s te doen dan vindt ze dat geen probleem. Zelf komt ze ook met ideeën, als het bijvoorbeeld weer een tijdje geleden is dat ze een bepaalde kast heeft leeggeruimd. Christina is echt onderdeel van ons huishouden geworden.”

Als je zolang dezelfde hulp in huis hebt, is het vanzelfsprekend dat je ook wel eens dingen met elkaar deelt. “Er heerst een oprechte persoonlijke interesse. Ingrijpende gebeurtenissen komen wel aan bod en er is dan ook ruimte om daar een praatje over te maken. Bij ons werd er een keer ingebroken, maar ik vertrouw Christina volledig als ik even het huis uit moet om boodschappen te halen of iets anders te doen. Ik weet dat ze het huis perfect afsluit. Het is een fijn gevoel dat ik weet dat zij altijd haar ding kan doen.”

Stella en Jan hebben Christina al eens eerder verrast. “Toen Christina 12,5 jaar bij ons schoonmaakte, heb ik de voorvrouw van haar regio gebeld met de vraag of we iets leuks voor haar konden doen als blijk van waardering. Ik had zelf een mandje met cadeautjes samengesteld en haar leidinggevende kwam langs om een bloemetje te overhandigen. Christina kwam die dag aan en is zich wezenloos geschrokken toen ze haar leidinggevende zag. Ze was bang dat we haar betichtten van diefstal of dat er een ander probleem was en dat haar leidinggevende daarom aanwezig was. We hebben er allemaal hard om gelachen en uiteindelijk vond ze het natuurlijk hartstikke leuk.”

Je bent een rots in de branding

Als Stella gevraagd wordt of ze nog een boodschap aan Christina heeft, dan luidt die als volgt: “Je bent een rots in de branding als het aankomt op het huishouden. Je bent totaal ingeburgerd hier en ik vind het heel fijn dat ik zo goed op je kan rekenen!”

Bij Home Works, de huishoudelijke hulp organisatie van Christina, werd ook een goed woordje voor haar gedaan. Eén van de servicecoördinatoren opperde hetzelfde idee om iets voor Christina te doen omdat ze naar zijn zeggen een ‘echte topper’ is. Dat een cliënt hem al voor was geweest, verbaasde hem dan ook niet.

Weet dat er veel erkenning is voor het onmisbare werk dat jij levert

Christina, we hopen allemaal van harte dat je hierdoor op een positieve manier bent verrast en dat je weet dat er veel erkenning is voor het onmisbare werk dat jij levert. Namens Stella en Jan laten we een bloemetje bij je bezorgen. We hopen dat je nog vele jaren met plezier zoveel mensen blij kunt maken!

Met dit bericht over en bloemetje voor Christina willen we niet alleen haar maar gelijk alle huishoudelijke hulpen in het zonnetje zetten die de ruim anderhalf miljoen klanten in Nederland hulp bieden. Collega huishoudelijke hulp, …..deze is ook voor jou!

Nu in 2019 hebben we niet één hulp in het zonnetje gezet op deze site maar gelijk drie. Lees nu ook over hoe kat Evi gered werd en over liefde

Hoe haar eerste cliënt haar kat redde!

Aangezien de band tussen huishoudelijke hulpen en hun cliënten centraal staan tijdens de Dag van de Huishoudelijke Hulp, hebben we verschillende oproepen gedaan op Facebook om verhalen te verzamelen. Hoewel we voornamelijk reacties ontvingen van cliënten die hun hulp in het zonnetje wilden zetten, hebben we ook een leuke reactie ontvangen van een hulp die een wel heel bijzonder verhaal had over een cliënt.

Zo schreef Melissa ons over een cliënt waar ze al 11 jaar werkzaam is, tevens haar eerste cliënt. Toen Melissa bij deze cliënt begon, bleek het al snel een match. Zowel Melissa als haar cliënt delen namelijk een grote liefde voor katten. Melissa had net haar kat Evi toen ze begon als hulp bij deze mevrouw. Mevrouw had vroeger katten, maar daar liep het helaas niet goed mee af. “Toen ik bij mevrouw kwam werken had ze al geen katten meer, maar ze bekommerde zich wel om de mijne.”

Melissa en kat Evi

Een enorm sterke band

“Toen ik bij mevrouw begon, leefde haar man nog. Inmiddels is hij overleden en dat doormaak je als huishoudelijke hulp toch ook echt mee, dat schept natuurlijk een enorm sterke band. We delen lief en leed samen en toen ik in een noodsituatie terechtkwam met mijn kat Evi heeft zij ervoor gezorgd dat alles goed kwam.” In 2012 werd Evi plotseling ziek en toen Melissa ’s avonds laat de spoedarts belde, gaf deze aan dat Melissa de volgende ochtend meteen met Evi langs moest komen als er geen verandering had opgetreden.

Melissa (rechts) en de klant die haar bijstond ten tijde van nood

“De dierenkliniek zat eerst om de hoek maar was verhuisd naar een locatie buitenaf. Ik had blinde paniek en wist niet wie ik moest bellen. Er waren geen buren thuis en verder werkte iedereen gewoon. Zelf heb ik geen auto. Uiteindelijk heb ik mevrouw gebeld en gevraagd of zij me kon helpen. Ze stond meteen voor me klaar en heeft Evi en mij naar de dierenkliniek gebracht. Zonder haar had ik niet geweten hoe ik daar gekomen was.”

Gelukkig is het helemaal goedgekomen

Gelukkig is het helemaal goedgekomen met Evi en is hij nog steeds gezond, gelukkig en prachtig. “Ik zou niet weten hoe het af had kunnen lopen als mevrouw er niet was geweest.”

Wij zijn blij om te horen dat het allemaal goed is afgelopen en hopen op nog vele fijne jaren voor zowel jullie samenwerking als mooie Evi!

Wij van de dag van de huishoudelijke hulp wensen overigens niet enkel de twee hoofdpersonen van dit verhaal fijne jaren samen maar alle hoofdpersonen van alle verhalen die klanten en huishoudelijke hulpen samen meemaken in de fijne relatie die zij met elkaar hebben. Proost huishoudelijke hulp, …deze is voor jou!

Nu in 2019 hebben we niet één hulp in het zonnetje gezet op deze site maar gelijk drie. Lees nu ook over Christina en over liefde

Wat ik niet kan, doet zij met liefde

Vaak betekenen huishoudelijke hulpen veel meer dan een paar extra handen in het huishouden. Natuurlijk wisten we dit al, maar uit de reacties op onze Facebook oproep werd dit nogmaals enorm duidelijk. Uit de honderden reacties die we ontvingen, kregen we van veel mensen te horen dat hun huishoudelijke hulp onmisbaar is. In sommige gevallen wordt de huishoudelijke hulp zelfs als onderdeel van het gezin gezien.

In Mieke vond ze de perfecte hulp

Een mooi voorbeeld hiervan is Mieke, de huishoudelijke hulp van Annet. Annet is invalide geworden nadat er bij een operatie iets misgegaan is. Ze heeft oedeem en een versleten rug en heeft haar hulp echt nodig, zelf kan ze het helaas niet meer. In Mieke vond ze de perfecte hulp voor haar. Mieke is punctueel, altijd vrolijk en doet alles wat haar gevraagd wordt en meer. Volgens Annet is het grof geschut: “alle kasten worden gedaan, ze doet de hele mikmak. Alles wat ik zelf niet kan, doet ze met alle liefde.”

Volgens Annet is deze situatie extra uitzonderlijk omdat Mieke een lichte verstandelijke beperking heeft. “Ook heeft ze een dochtertje van bijna 7 dat al bij de geboorte een heftige hartoperatie onderging, ze heeft zelf dus haar handen vol maar toch doet ze het huishouden heel goed.”

Ze had mijn dochter kunnen zijn

Ook buiten de werkuren zien Annet en Mieke elkaar geregeld. “Mijn kleinkinderen zitten op dezelfde school als haar kinderen. Soms ga ik op de scootmobiel mijn kleinkinderen ophalen en dan is het altijd gezellig wachten met Mieke. We maken een praatje. Ze had mijn dochter kunnen zijn, dat maakt het heel bijzonder.”

Annet (links) en Mieke, ze had mijn dochter kunnen zijn

Als we vragen wat Annet’s boodschap aan Mieke zou zijn, sluit ze af met: “Mieke, je bent voor mij uniek, bijzonder en onmisbaar. Ik ben heel erg blij met je en ik hoop dat we nog heel veel jaren zo door kunnen gaan samen.”

Wij van de dag van de huishoudelijke hulp en alle overige collega huishoudelijke hulpen wensen jullie natuurlijk ook het beste toe! Uiteraard zorgen wij ervoor dat Mieke vandaag als verrassing een mooie bos bloemen uit naam van Annet bezorgd krijgt. En met deze bloemen willen we eigenlijk alle hulpen danken voor de fijne hulp die zij dag in dag uit bieden aan zoveel dankbare klanten. Bedankt collega!

Nu in 2019 hebben we niet één hulp in het zonnetje gezet op deze site maar gelijk drie. Lees nu ook over hoe kat Evi gered werd en over Christina

15 mei: de dag van de huishoudelijke hulp

Huishoudelijk werk bestaat natuurlijk al heel erg lang. En sommigen doen alles zelf en anderen hebben daar hulp bij nodig of vinden het gewoon prettig om dat uit te besteden.

Wat meer aandacht en respect voor de huishoudelijke hulpen. Met dat idee werd 15 mei uitgeroepen tot de dag van de huishoudelijke hulp.

In vergelijking met veel andere beroepen is het werk van de huishoudelijke hulp bijzonder. De hulp komt in de privé omgeving van de klant en beiden bouwen in de loop der tijd soms een persoonlijke warme band op die veel verder gaat dan enkel de huishoudelijke werkzaamheden.
In 2014 hebben we als start de huishoudelijke hulp zelf eerst eens in het zonnetje willen zetten middels een make-over en fotoshoot. Dit jaar zetten we de relatie tussen huishoudelijke hulp en klant in het zonnetje.

Op onze facebookpagina doen we elk jaar een oproep voor mooie verhalen om daarmee de mooie en fijne relatie te tonen die klanten en hulpen met elkaar kunnen hebben.

Nel, blijft nog lekker thuis

Het verhaal van Nel en haar hulp Anneke

Vandaag, dinsdag 15 mei, is speciaal want het is de Dag van de Huishoudelijke Hulp

En speciaal is de huishoudelijke hulp want zij is onmisbaar. Zo ook voor Nel (91 jaar) die in december via Home Works interieurverzorgster Anneke vond.

Vandaag op de Dag van de Huishoudelijke Hulp vragen we aandacht voor de huishoudelijke hulp en voor het goede werk dat deze hulpen verrichten. Maar belangrijker nog: we laten vooral zien wat een hulp voor iemand kan betekenen. Want het is een heel persoonlijke samenwerking, die van de hulp en haar klant. Dit jaar doen we dat met het verhaal van Nel (91 jaar) en haar hulp Anneke.

Nel blijft lekker thuis mede door de fijne hulp

Nel is weduwe en kan, mede dankzij haar werkster, zelfstandig blijven wonen in haar huis in Amerongen. Nadat haar vaste hulp ziek werd, ging Nel op zoek. In december 2017 vond zij Anneke. Het bleek een uitstekende match en Nel was nogal verrast door Anneke haar kordate aanpak.

Ze schreef de volgende lieve woorden over haar nieuwe huishoudelijke hulp:

“Anneke is een fijne meid. Betrouwbaar en altijd op tijd. De eerste kennismaking was goed, zoiets geeft een nieuwe klant moed. Ik had mijn hulp al 20 jaar, ziek worden is heel naar. Anneke keek eens rond, zag hier en daar een spinnen rag. Vraag één was: ‘Hebt u een plumeau?’, mijn antwoord: ‘Ja hoezo?’ Dan ga ik daar eerst mee aan het werk. De spinnen op de loop en de luchtkoker gesloopt. Het eerste uur alleen maar benen op de trap. Het ongedierte verdween rap. U hoort het tot op heden is uw klant zeer tevreden.”

Na deze mooie woorden belden we nog even met Nel:

“Ik ben 91 jaar en woon nog lekker op mezelf. Op je oude dag is het belangrijk dat de boel goed onderhouden wordt anders zeggen de kinderen dat je rijp bent voor het bejaardentehuis en daar zit ik niet op te wachten. Ik had 20 jaar een vaste werkster maar helaas werd zij ziek. Daarom ging ik in december op zoek naar een nieuwe hulp. Ik kwam terecht bij een organisatie voor huishoudelijke hulp en zij vonden Anneke voor me. Anneke verraste me toen ze de eerste keer langskwam, ik wist niet wat ik zag. Het enige wat ik zag waren benen op de trap!”

“Anneke komt nu twee keer in de maand langs. We hebben een mooi schema gemaakt dat we vooraf, tijdens ons ‘werkoverleg’, bespreken met een kop koffie erbij. Daarna gaat ze aan de slag. Ja, Anneke en ik hebben een goede klik. Ik houd van mensen die recht door zee zijn. En natuurlijk is het ook een kwestie van vertrouwen, over en weer. Ik ben ontzettend blij met haar.”

Uit blijk van dank en waardering bezorgen we vandaag namens Nel een mooi boeket bij Anneke.

De hulp van deelplatformen

Maurits Kreijveld, futuroloog en platformexpert bij wisdomofthecrowd.nl

 

Je huis verhuren aan een toerist, de heggenschaar uitlenen aan je buren, een ritje geven aan een vreemde, eten ophalen bij iemand thuis, bijles kunstgeschiedenis van een oud-docent. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een website of app voor. Zo ook op het gebied van huishoudelijke hulp. Op platformen als Huishoudelijke-hulp (schoonmaak), Croqqer (klusjes) en WeHelpen (hulp, gezelschap) plaatsen mensen hun vraag om hulp of bieden zich aan als helpende hand, vrijwillig of tegen betaling. Het fenomeen heeft inmiddels een naam: de deeleconomie.

 

De voordelen van deelplatformen

Deze platformen zijn een soort bemiddelaar: ze helpen dienstverleners en cliënten om elkaar te vinden en met elkaar contact te onderhouden. De kans om een nieuwe cliënt te vinden is op een platform groter dan wanneer je zelf moet gaan zoeken. Cliënten krijgen via het platform de keuze om meerdere hulpjes met elkaar te vergelijken.

Bovendien kan een platform aan twee kanten vertrouwen geven dat de kwaliteit van de hulpverlener en de cliënt zijn gewaarborgd, dat de betaling zorgvuldig wordt afgehandeld en dat er een vervanger wordt geregeld wanneer een hulpverlener ziek is. Doordat de vragers en aanbieders elkaar beoordelen, krijg je inzicht in iemands kwaliteit en betrouwbaarheid. Zo kun je eerder gebruikmaken van de hulp van een onbekende.

Platformen kunnen huishoudelijke hulpen helpen bij het plannen van het werk en het beheren van hun agenda. Zo kunnen ze werk en privé eenvoudiger combineren. Bepaalde platformen helpen bij het inkopen van spullen en het verzekeren tegen gunstige voorwaarden van bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid of het kapot gaan van apparatuur. Zo kunnen deelplatformen een stukje solidariteit en collectiviteit organiseren die huishoudelijke hulpen een essentieel steuntje in de rug geeft.

 

Ongewenste maatschappelijke effecten

Toch doen niet alle platformen dit. Sommige zijn alleen gericht op bemiddeling en het bieden van een laag mogelijke prijs aan klanten. Dat roept een beeld op van uitbuiting of uitholling van werk dat vroeger in betaalde loondienst gebeurde, zoals veel thuiszorg en schoonmaakwerk. Daarover is steeds meer discussie.

Ook kunnen platformen ongewenste maatschappelijke effecten hebben zoals hotelplatform Airbnb, dat de huizenprijzen in de Amsterdamse binnenstad heeft opgedreven.

 

De overheid worstelt nog

De overheid worstelt nog met de opkomst van deelplatformen: zijn het neutrale bemiddelaars of eigenlijk verkapte werkgevers die geen werkgeverspremies willen betalen en regelgeving proberen te ontduiken? Op dit moment maakt de overheid nog een groot onderscheid tussen deze twee vormen.

De platformen zijn daarom terughoudend om al teveel maatschappelijke verantwoordelijkheid op zich te nemen terwijl dat de huishoudelijke hulpen enorme voordelen en zekerheden zou kunnen bieden. Burgers die overwegen om hulpverlener te worden krijgen eveneens te maken met onzekerheid: vanaf hoeveel uren of hoeveel inkomen word je gezien als een ondernemer, wanneer verlies je toeslagen en uitkeringen?

 

De toekomst van de deeleconomie

Als we het mogelijk willen maken dat ouderen langer thuis blijven wonen dan zijn er betaalbare vormen nodig om hulp te organiseren bij het doen van boodschappen, koken, schoonmaken, tuinieren en thuiszorg. Deelplatformen kunnen dan een veilige en betrouwbare manier zijn om enthousiaste buurtgenoten te laten helpen, al dan niet tegen een kleine vergoeding.

Veel van de bovengenoemde taken komen nu op de schouders van mantelzorgers die al een druk leven leiden. Om overbelasting te voorkomen kunnen zij de hulp van buurtgenoten inschakelen met behulp van deelplatformen. Misschien wil een buurmeisje wel boodschappen doen een paar keer in de week tegen een kleine betaling. Een buurman, die graag vertelt, kan af en toe mee gaan wandelen. En de oude schooljuf wil graag elke week mee zingen. Een mantelzorger wordt dan als het ware een manager van de hulp die verleend wordt aan zijn naaste.

Met de platformen die we nu kennen staan we nog maar aan het begin van een ontwikkeling naar een samenleving waarin maatschappelijke taken op een flexibele, efficiënte en betaalbare manier georganiseerd worden. Een samenleving waarin we de bereidheid van mensen om elkaar te helpen en voor elkaar te zorgen combineren met voldoende bescherming en zekerheden, die tot voor kort met een vaste baan verbonden waren.

De deelplatformen van morgen zullen daarin een belangrijke rol spelen. Duidelijke regels vanuit de overheid zullen eveneens nodig zijn.